DSC_0297Jah, dette indlæg skulle jeg egentligt have skrevet for en uges tid siden. Men den sidste måned har været en travl tid for mig, ikke kun på grund af julen, men i større grad grundet et speciale, som jeg afleverede søndag nat. Derfor tavsheden her på bloggen, har ellers mange indlæg på bedding. I dag bliver det et tilbageblik på cykelåret 2014, i morgen bliver det en visionsplan for cykelåret 2015, og så går det ellers slag i slag derfra.

Så, velkommen til året der gik. Jeg giver jer i dette indlæg en præsentation af, hvad der skete for mig i 2014, og i så vidt muligt i et reflekterende tilbageblik.

De første måneder
Året blev indledt ret så stressende med mange eksamensopgaver på universitet som forårsagede stress i min krop, og således fik jeg slet heller ikke holdt kroppen ved lige over vinteren. Første cykeltur blev 9. marts, og der blev det kun til små 18 km, på 40 minutter. På ingen måder retningsvisende for min normale træninger…

Jeg besluttede tidligt på året, at mit fokus skulle rettes mod TrædTil. Både selve cykelløbet men i lige så høj grad det velgørende projekt, som det står for – indsamling til Kræftens Bekæmpelse. I den henseende oprettede jeg en online indsamling, hvor der blev samlet næsten 2.000 kr ind – stort tak for jeres bidrag!
Derudover lavede jeg en service til andre løbsdeltagere ved at gennemgå flere af de lange ruter, 110 km, rundt omkring i landet. Jeg oplevede stor feedback herfra, så de må bestemt have været til hjælp.

feltet

Til Race24

Team Nutrixxion powered by Feltet.dk
Ret hurtigt fik jeg gang i et godt træningsforløb, jeg havde store ambitioner om at køre stærkt til TrædTil-løbet i starten af efteråret. Så, da jeg faldt over en artikel på feltet.dk, der beskrev, at de var ved at starte et online motionshold op, så fik jeg straks sendt en ansøgning afsted. Og inden længe var jeg blevet optaget! Det kan I læse mere om her: Optaget på team Nutrixxion

Entreen i det fællesskab åbnede nye døre for mig, og kort tid efter blev jeg tilmeldt motionsløbet “Danmarks Højeste” med start sidst i maj. 103 km omkring Skanderborg, på en rute der minede meget om den, jeg cyklede til TrædTil 2012. En beretning fra det løb finder du her: Løbsberetning fra DKs højeste Motionscykelløb

Men her stoppede det slet ikke. Godt og vel 2 uger siden kørte jeg et Le Mans-cykelløb på Ring Djursland, Race24, sammen med to andre fra Team Nutrixxion, ja vi faktisk en del fra cykelholdet. Jeg dannede blot holdkonstellation med to af dem, så vi tre til sammen holdte cyklen kørende på en 1,6 km lang bane i et døgn. Her blev det i alt til over 260 km fordelt på otte timers tid. Beretningen fra løbet finder du her Race24 løbsberetning/

Et halvt år inde i 2014 havde jeg allerede kørt over 1.000 km. Det var cirka lige så langt som jeg cyklede hele 2013. Tonene var lagt an, og formen var ret god. Jeg havde således også sat flere hastighedsrekorder til Race 24 og nye bakkerekorder.

På tur med Løkke

Ny skade
Men de mange km i benene, og armene(!!) var åbenbart mere end jeg var klar til. To uger efter Race 24 kørte jeg et velgørenhedsløb sammen med Lars Løkke Rasmussen og hans drenge i det Løkkefondens-projekt tilfordel for Drengeakademiet. Planen var, at jeg skulle være med på etapen fra Kolding til Sønderborg, ca. 110 km. Men selvom farten var ganske habil, bortset fra enkelte accelerationer på bakkerne, så måtte jeg simpelthen melde fra i Aabenraa efter blot 70 km. Der gjorde forbandet ondt i albueledet i venstre arm, og jeg kunne slet ikke holde om styret, og derfor var det heller ikke forsvarligt at forsætte. Du kan se billederne og læser om turen her: Løkkehjulet og de seje drenge

Herefter gik der tre uger, uden jeg cyklede. Inden jeg i et par dage forsøgte med små ture på 7-10 km ud til stranden og hjem igen – det var jo sommer og godt vejr. Men smerten sad simpelthen stadig i albuen, hvor gang den blev belastet i længere tid. Jeg tog yderligere ti dage med ro, inden jeg forsøgte mig med en længere tur på 60 km. Det gik nogenlunde, men farten var helt forsvundet fra benene.
Ugen efter gjorde jeg det igen, denne gang 70 km. Det gik stadig ikke helt godt, men albuen var nu så småt ved at være i orden.

Ugen efter skulle jeg til Mols og i sommerhus. Jeg tog cyklen til Vejle, derfra toget til Aarhus, og siden cyklen igen ud til Mols. Formen var helt væk, benene blev bløde som gele til sidst, selvom jeg ikke cyklede meget over 70 km. Et par dage efter gik det de 40 km tilbage til Aarhus. Stadig trætte ben, men i det mindste mærkede jeg ikke noget til albuen.

Tour de Vestfyn
Derfor tøvede jeg heller ikke med at melde mig til Tour De Vestfyn den 16. august, jeg nøjedes dog med mellemdistancen på 75 km. Først med opvarmning fra Fredericia til Middelfart, derefter 75 km i galoperende fart. Det gik faktisk så stærkt undervejs, at jeg satte en ny PR på 20 km distancen, med en forbedring på 9 sekunder i forhold til PR jeg satte til Race24 tidligere på året. Bemærk at jeg dengang kørte på en lukket ring i et stort felt, mens jeg til Tour de Vestfyn kørte på åbne veje og primært forrest i feltet. Hele beretningen fra det løb finder du her: Tour de Vestfyn over alt forventning

Med successen fra TDV, så troede jeg at formen var tilbage igen, naiv som jeg er. Og derfor meldte jeg mig også hurtigt til at nyt løb nogle uger i Rold, 110 km i bakket terræn. Jeg nåede dog lige en træningstur inden da, hvor formen slet ikke var så stærk alligevel. Og derfor måtte jeg også meddele min svoger, som jeg skulle køre Rundt om Rold med, at jeg nok ikke kunne køre for fuld hammer.

For fuld hammer var ellers netop det, der blev kørt med i Rold. De første 20 km med over 35 i snit, og de næste 60 km gik også ret så stærkt i et øsende regnvejr, der virkeligt tog alt energi ud af kroppen. Det betød, at jeg totalt knækkede på de sidste 30, og nærmest måtte køre alene hjem. Jeg burde ellers nok have regnet ud, at mine ben slet ikke var så stærke, på en distance af den længde. Naiv, som sagt. Beretningen fra dét løb ser du her Løbsberetning Rundt om Rold

10683588_301582840043641_2452992586141034445_o-1

DGI Grand Fondo/Munkebjerg

Rynkeby
Det var nu blevet sidst i august, og så småt tid til mit TrædTil løb. Jeg havde meldt mig til 110 km i Vejle, og skulle derop sammen med nogle fra Team Nutrixxion. Min ambition fra foråret var gået lidt fløjten, og i stedet ville jeg bare prøve at få en god oplevelse med cykling igen. Så jeg besluttede mig for at cykle sammen med Team Rynkeby, som var kommet med en cirka 20 ryttere til start. Ikke mindst fordi, at jeg kørt forinden havde sendt en ansøgning afsted til netop Team Rynkeby med henblik at køre med dem til næste år (2015). Jeg fulgtes derfor med dem hele vejen rundt, fik en god snak med dem, og kørte så fra dem i først en bakkespurt på Munkebjerg og siden den afsluttende spurt til målstregen. Selvom det er hygge, så er jeg stadig et konkurrencemenneske.

De 110 km blev kørt i et ganske habilt tempo på 24,5 km/t, hvilket faktisk passede mig fint. Jeg kom nemlig igennem med et stort overskud. Beretningen fra løbet ser du her: Trædtil Vejle 110km en tur med rynkerne
Nu havde jeg et nyt mål, sæsonafslutningen med Team Nutrixxion ved DGI Grand Fondo løbet omkring Vejle til oktober, dér skulle jeg køre til. Træningen blev intensiveret igen, og i løbet af september fik jeg kørt mange km i benene igen, formen blev så småt bygget op.

Min svoger til Rundt om Rold

Det blev 4. oktober og tid til at køre Grand Fondo. Planen var, at jeg skulle køre 120 km, det vil sige tre runder á 40 km. Første runde gik fint, var i en god gruppe med en teamrytter. Anden runde gik knapt så fint, og undervejs sagde jeg til min makker, at jeg nok steg af næste gang vi ramte stregen. Spurgte om han havde nogle ambitioner for løbet, for i såfald ville jeg gerne køre fuldt ud for ham. Det havde han ikke helt. Vi endte også med begge at stige af efter to runder, ligesom de fleste fra holdet gjorde. Beretningen ser du her: Løbsberetning DGI Grand Fondo

Kort tid efter dette løb kørte jeg en træningstur på 100 km, hvor jeg formåede at punktere flere gange, end jeg havde slanger til, og derfor også måtte gå de sidste 7 km hjem. Det knækkede lidt min lyst til at cykle, og i stedet blev fokus rettet på Rynkeby, hvor sociale arrangementer og spinning så småt dukkede op.

Det blev dog til en sidste udendørscykeltur 6. december, med et smut til Vejle t/r, med henblik på at mødes med nogle Rynker, jeg kom dog for sent afsted og nåede dem derfor ikke.

Her sidst på året har jeg fået fokus på, at jeg vil omlægge min kost i forhold til blodtypen. Jeg er dog ikke kommet så vidt med det endnu grundet mit speciale, og det er derfor noget, jeg vil kigge nærmere på i den næste tid. Kostomlægning/

Og nåh ja.. Alt i alt blev det til små 2500 cyklede km i 2014. Cirka lige så meget som jeg cyklede i 2012, hvor jeg bl.a. kom Jylland rundt. I 2015, der bliver det til mange, mange flere km. Hvor mange præcis, det tør jeg ikke gætte på endnu. Men måske jeg gør i morgen…