10416638_10204428994298843_871306776183330286_nForleden dag holdte min holdkaptajn for Team Rynkeby, Ole Nikolajsen, et lille oplæg omkring kost forud for vores fællestræning.
Nærmere bestemt havde han fokus på energiindtaget før, under og efter træningen. Jeg følte mig inspireret af det oplæg, og selvom jeg ikke har en længere ernæringsuddannelse bag mig, så føler jeg alligevel, at jeg efterhånden er så autodidakt, at jeg godt kan dele ud af de råd, som hjælper mig, i en kostguideline.

For at det ikke bliver en for lang smøre, hvor jeg ikke kommer nok i dybden med det hele, deler jeg disse råd op i en artikelserie på tre, som kommer de næste tre dage.

I dag kommer det til at handle om kosten før træning, i morgen om kosten under træning, og på fredag tager vi så, som du nok har gættet, kosten efter træningen.

Måske skal jeg lige skynde mig at indskyde, at vi snakker kost i forhold til cykling, men den kan nok godt overføres til generel (udholdenheds)træning.
Og i forlængelse af dette bør jeg også tilføje, at der bestemt ikke bliver tale om nogen form for slankekur, og ligeledes snakker vi heller ikke om en kostplan for en eliteudøvere.
Derimod er det min tanke, at denne kostplan er en god guideline for en helt almindelig motionist, der gerne kører 2 eller flere ture á mere end en time om ugen.

Artikelserien er som beskrevet udarbejdet ud fra min egen erfaring som aktiv sportsudøver igennem det sidste årti, men jeg har også spurgt det store internet til råds og krydstjekket mine egne leveregler og forsøgt at finde supplerende eller understøttende information.

Hvis du har spørgsmål, tanker eller kontra-råd (ja, det er lige et til lejligheden opfundet ord), så ret endelig henvendelse.

Afslutningsvis understreger jeg lige endnu en gang, at der bliver tale om en guideline. Jeg følger den ikke selv slavisk, og det forventer jeg i øvrigt ikke at nogen hverken kan eller gør.