yding skovhøj

Nogle af jer har opsnuset det, for andre er det stadig en nyhed. I går blev jeg tilbudt af mit nye cykelhold, Team Nutrixxion powered by Feltet.dk, til at deltage i Danmarks Højeste Motionscykelløb. Og ja, det er skam dét, som løbet hedder. Den 100 km rute jeg skal køre, når løbet fløjtes igang her på torsdag, minder utroligt meget om den 110 km rute som Træd Til har i samme område.
Der er dog et par afvigelser, ikke mindst måden hvorpå Yding Skovhøj angribes. Derfor gennemgår jeg lige kort ruten her, måske mest af alt for min egen skyld.

Du kan se hele ruten inkl. højdeprofil her: DKs højeste motionscykelløb

Ruten
Som i Træd Til, så går starten også fra Højvangen og følger den samme rute ud af byen. Dvs igen med kørsel opad bakke til at starte med, så nedad bakke i et skarpt sving inden Tushøj-stigningen rammes efter små 15 km. Men herfra ændrer ruten sig også.
Efter vi har kørt gennem Brørup, går det lidt sydpå, men i stedet for at forsætte hele vejen af Brørupvej i retning mod Horsens, så drejer vi i stedet nordpå mod Tebstrup og påbegynder den lange opstining mod Yding Skovhøj og lige forbi Ejer Bavnehøj, det sker via Tebstrup-Ris Bakken. Stigningen er knap 3 km lang og stiger i gennemsnit 3,1%. På toppen er der indlagt depot.

Fra de to toppe går det stik nord mod Mossø, hvor ruten igen afviger lidt fra Træd Til ved at følge søbredden helt tæt frem mod Gammel Rye. Her bydes der også på en 40 meter høj stigning over et par kilometre startende ca. fra den 35. km.
Og når der fra Gammel Rye drejes ud mod landevejen op til Silkeborg, så skal vi igen op og klatre lidt. Omtrent 80 højdemeter skal forceres på et stykke over fem km. Og når jeg skriver det sårn lidt kryptisk her, så skyldes det, at climbs.dk ikke har kategoriseret disse stigninger, og jeg i stedet forholder mig til den højdeprofil løbsarrangørerne har lavet.

På landevejen til Silkeborg går det først ned, og siden så straks opad igen Horsensvej Salten, præcis som i Træd Til. Og præcis som i Træd Til, så er der også et depot på toppen her. På toppen af denne stigning er der også kørt omtrent 53 km og dermed over halvdelen af løbet.

Herfra og hjem til mål er ruten præcis identisk med Træd Til 110 km ruten, og jeg gennemgår den derfor ikke slavisk.
I stedet får du en lille nøgleoversigt over vigtige km undervejs. Denne metode plejer jeg også gerne selv at bruge på lange træningspas eller løb som disse, ved at jeg helt bogstaveligt skriver dem på min arm, så jeg har en bedre ide om, hvordan jeg skal disponere min energi.

  • 3., blød stigning
  • 14. , hård stigning
  • 15-30., hårdt (Yding)
  • 37., lille stigning
  • 40-45, opad
  • 51-42, opad
  • 53-66, kuperet nedkørelse, skovveje
  • 67. km, mellem stigning
  • 69-80, relativt fladt
  • 80, hård stigning (Hylling Bakke)
  • 80-85 ned
  • 85-94, opad
  • 96, træls stigning

Rent praktisk vil noterne på min arm, hvor jeg typisk skriver dem, blive indikeret med pile hhv op/ned, og afhængigt af stigningen går pilen enten mere op eller mere ned. Skal nok lige forsyne jer med et billede til den tid.

Konklusion
Alt i alt bliver løbet med 1.079 højdemeter fordelt på små 100 km, dvs. for ene kilometer jeg kører, skal jeg også køre 10 meter op/ned. En hård prøvelse, uden tvivl. Især fordi jeg slet ikke har kørt så langt i lang tid. Viljen kommer til at bestå en lige så stor prøve som benene gør.
Undervejs er der flere bakker, jeg kan køre tider på. Nogle af dem har jeg kørt før, og har (dårlige) tider på, andre skal køres første gang. Her tænker jeg især på Tebstrup-Ris Bakken, hvor en gennemsnitsfart på omkring 25 km/t kan sætte mig i top 3. Det er måske risikabelt at begynde at køre konkurrence på et bjerg, når jeg stadig har over 70 km hjem, så jeg må lige vurdere benene på dagen.
Dét betyder nok, at jeg heller ikke denne gang kommer til at køre stærkt på Tushøj, hvor min to år gamle tid blot rækker til en 21. plads. Forbedret skal den nok blive, men nok ikke en topplacering.
Ellers har jeg Horsensvej Salten, hvor jeg sidste gang blev forhindret af et depot, der ødelagde min tid, så nu skal den tid forbedres lidt, men igen afhænger meget af dagsformen, og om jeg har kørt igennem på Yding Skovhøj.

Afslutningsvis er der Hylling Bakke, som ligger med små 20 km til mål, så her kan jeg lige så godt uanset hvad forsøge at køre igennem, for hvis jeg først er kommet så langt, så skal jeg også nok få kørt de sidste 20 km.

Der er ingen tvivl om, at jeg glæder mig meget til at prøve kræfter med dette løb. Jeg betegner jo mig selv som bjergrytter, og derfor er det jo også der, at jeg skal begå mig bedst.