Baggrund for min artikelserie “Træn som en pro – bliv en bedre cykelrytter”

Træn som en pro og bliv en bedre cykelrytter

Det har i rigtigt lang tid, ja faktisk siden dag 1 her på bloggen, været min drøm at skrive en artikelserie som den, jeg nu vil tage hul på. En artikelserie, der skal gøre du og jeg til en bedre cykelrytter.
Jeg har dog erfaret, at det har været nødvendigt at indsamle både viden og empiri på egen krop, før det kan lade sig gøre. Meget af den viden har jeg nu fået, og jeg indsamler stadig mere og mere.

Min viden kommer dels fra bøger og dels egen erfaring på kroppen, så der skulle gerne være mange gram af sandhed og flere kilo af guldkorn at hente. Jeg vil forsøge at gøre indlæggene så let forståelige som muligt, med den viden in mente, at det er en teknisk verden, jeg begiver mig ud i. I hvert eneste indlæg vil jeg dog have en ordforklaringsliste, som gerne skulle besvare de væsentligste spørgsmål.

Og hvis du har flere spørgsmål eller kommentarer, så er du naturligvis mere end velkommen til at tage fat i mig.
Jeg håber i hvert fald, at du ved at læse de kommende indlæg kan blive en bedre cykelrytter, det er i hvert fald min egen ambition, at blive det i denne proces.


Hvad kan du så forvente at læse?

  1. Første indlæg bliver et slags teorikursus, et indlæg som alle de andre artikler vil referere tilbage til og tage udgangspunkt i. Her vil jeg blandt andet komme ind på puls- og træningszoner.
  2. Andet indlæg vil tage udgangspunkt i, hvordan et træningsforløb kan bygges op samt indeholde tips til, hvordan træningen kan gøres sjov, så motivationen holdes.
  3. Tredje indlæg bliver en direkte overbygning på indlæg to, hvor der her bygges på med specifik træning – bjergkørelse, sprint, udholdenhed etc.
  4. Fjerde indlæg kommer til at omhandle restitution. Denne artikel er måske næsten den vigtigste i serien, da jeg tror langt de fleste fejl i træningsmiljøer bliver begået i denne genre.
  5. Femte indlæg vil omhandle kost, både før, under og efter træning. Bemærk at jeg har skrevet om dette før, og derfor vil denne artikel mest af alt blive en opsummering og finpudsning.
  6. Sjette indlæg vil omhandle alternativ og supplerende træning til cykling, naturligvis med fokus på at gøre dig til en endnu bedre cykelrytter.
  7. Syvende indlæg vil forsøge at samle de seks øvrige artikler i en slags konklusion, der skal munde ud i inspirerende træningsguidelines.
  8. Ottende indlæg bliver den bløde afrunding på serien, som vil omhandle påklædningen i cykelsporten tilpasset årstiderne, samt ikke mindst dos and donts – cykelsport er en lirens sport.

Ovenstående er naturligvis skrevet med forbehold. Der kan komme flere indlæg, nogle indlæg kan blive delt op, hvis jeg undervejs vurderer, at de er for omfattende til at være i én artikel. Og sidst men ikke mindst kan der på baggrund af jeres spørgsmål, kommentarer og korrekseringer være behov for yderligere indlæg til hver genre.

Men, i grove træk, så er de otte artikler altså, hvad I kan forvente at læse meget mere om på cykelbloggen i løbet af foråret, som alt sammen skal munde ud i at gøre os til bedre cykelryttere. Foruden naturligvis løbende indlæg om min træning, cykelløb, og meget meget mere.

Som optakt til denne serie, så bringer jeg lige min kostguideline fra sidste forår – se artiklerne i oversigten her til højre.