DSC_0244Jeg fik vist teaset om DGI Grand Fondo for længe siden, og nu er det på høje tid at afsløre de nærmere detaljer herom. Løbet køres på lørdag d. 4/10 og markerer samtidigt den officielle afslutning for min cykelsæson, da jeg efterfølgende har afslutningsfest med Team Nutrixxion powered by Feltet.dk.
Jeg afviser dog ikke, at det bliver til flere træningsture på landevejene.

Nå, men til selve løbet. Jeg er tilmeldt en 120 km distance sammen med en god håndfuld fra mit cykelhold, vi bliver vist i omegnen af 15 ryttere til start. Selve løbet er bygget op om en rundstrækning på 40 km, som så kan køres én, to eller tre gange afhængigt af, hvad man føler for.
Start og mål bliver ved Hotel Comwell ved Kellers Park, og undervejs skal bl.a. Munkebjerg-bakken forceres.
I den seneste tid har jeg kørt dele af ruten flere gange, og så er det jo helt naturligt, at I også kan få gavn af min indsigt her på bloggen.
Du kan downloade selve ruten i bunden af dette indlæg.

Ruten
Starten går lige umiddelbart foran Hotel Comwell, på toppen af en bakke som jeg naturligvis vender tilbage til. Herfra går det ind mod Brejning og så ellers sydover af lige og brede veje, hvor det samtidigt endda går lettere nedad de første 10 km. Jeg forudser en start, hvor mange lægger hurtigt ud, og sikkert også for hurtigt.

Det er først, når ruten når ud til kysten og vender mod vest, at det begynder at blive kuperet igen. Første egentlige stigning kommer efter cirka 15 km ved Rands, hvor den i to  omgange stiger. I første omgang er der tale om 600 meter med 1% i gennemsnit, så falder den lidt ned mod et sving, hvorefter den igen tager fat og stiger med op imod 3% på ligeledes 600. Begge stigninger er dog det, jeg vil kalde powerbakker og kan fint tages på den store klinge i høj fart. Er man placeret i en større gruppe, vil man nok knapt lægge mærke til dem.

Herefter venter små 10km teknisk kørelse med en del sving og forcering af rundkørelser op imod og gennem Børkop. Vejen er igen fin og bred, således er der god mulighed for at komme i læ af gruppen.
Efter man er kommet igennem Børkop, drejes der til venstre ad Andkærvej, hvor den knapt 1,5 km lange stigning venter. Mig bekendt skal der her køres på cykelsti, og det er desværre med mange kastanjetræer i siden, som i disse dage smider deres kastanjer. Men men men, en fejemaskine skulle gerne være ude i disse dage og gøre ruten fin ren, det krydser jeg fingre for. Cykelstien er heller ikke meget bredere, end der kan køres to og to.
Angående bakken, så er den som sagt 1,5 km lang og stiger i snit med 3,3%, dog med over 4% på halvdelen af bakken. Men igen, så er der god mulighed for at tage den i høj fart, da selve stigningen er meget ren uden vilde udsving i procenterne.

Det er først efter lidt over 25 km på rundstrækningen, at ruten for alvor bliver spændende og udfordrende. Først med en nedkørelse på Ibækvej. Nedkørelsen er tæt på 2 km lang, men med en lille 8 meters stigning under vejs. Jeg kørte den forleden dag, og det var med en gennemsnitsfart der kun lige akkurat sneg sig op over 30 km/t. Det skyldes flere faktorer. 1) At belægningen på vejen er decideret ringe, med ru asfalt og flere huller. 2) Vejen er smal og har flere skarpe sving, hvilket gør det svært at forudse hvad der venter fremme – jeg hører dog rygter om, at vejen bliver gjort ensrettet til på lørdag, så vi ikke får biler forfra. Og endelig er der den lille catch, at de sidste par hundrede meter af bakken har to skarpe sving. Det første af disse kommer efter en blød højrekurve, hvor der umiddelbart efter skal drejes skarpt, ja næsten et 100 graders sving, til venstre ind under en bro – her er vejen ekstra smal! Og helt nede i bunden af bakken venter så et 180 graders højresving ud til fjorden.
Jeg håber virkeligt folk kører den nedkørelse med stor respekt, for selvom den flere steder falder med over 10% og derfor indbyder til høj fart, så er bakken bare så teknisk træls, at den hurtigt kan blive farlig, med mindre man er ekstrem erfaren på netop denne bakke.

Nå, men efter en kort tur langs Vejle Fjord, så går det op igen. Denne gang ved Munkebjerg, rutens perle.
For de fleste cykelmotionister i Danmark ringer der nok en klokke ved dette navn. Jeg selv har kun kørt den op én gang (dog ned mange gange), og det er for ganske kort tid siden. Denne bakke bliver ligeledes med ensrettet trafik, dvs. vi ikke skal frygte biler forfra.

Skærmbillede 2014-10-02 kl. 13.43.51

Munkebjerg
Bakken er knapt 1,5 km lang, og den hurtigste tid på denne bakke er påClimbs.dk/Munkebjerg 3:14 (ca 22 km/t) mens den på Strava.com/Munkebjerg er 3:01 (ca 24 km/t). Til Grand Fondo køres der bakkespurt på den, og derfor tillader jeg mig at gå ret meget i detaljer med stigningen.

Skærmbillede 2014-10-02 kl. 13.43.44Skærmbillede 2014-10-02 kl. 14.13.31Som det kan ses af grafikken her ovenover, så stiger bakken i flere omgange, hvilket vi er nok er mange ryttere, der hader. Først får vi 100 meter op til lysreguleringen ved broen, hvor den stiger med næsten 11% i snit. Fra lysreguleringen/tunellen og op til første u-sving, bliver den lidt mildere med 6% fordelt på 250 meter, og rundt i selve svinget virker den næsten flad, men det skal man ikke lade sig narre af. For ved næste u-sving og det lange lige stykker stiger den igen kraftigere med over 7% i snit, men det bliver desværre kun værre. For når vejen drejer blødt til højre så kommer det værste stykker på bakken, hvor den over 150 m stiger med knapt 13%. Inden den de sidste par hundrede meter “flader ud” med 4% i snit op til casinoet, jeg gætter på det er heroppe, at bakkespurten slutter.
Det er min plan at holde igen på bakken ind til u-sving nr 2 er overstået, og først der give fuld pedal.
Jeg tog bakken forleden dag på 4:20 (16 km/t), men blev dog også generet af, at jeg måtte holde for rødt lys nede i bunden af bakken – dette lys bliver nok “sat ud af drift” på lørdag.

Afslutningen
Når vi så efter 2-3 minutters tid har nået toppen af Munkebjerg, så har vi også omkring 10 km med kuperet nedkørelse ud til kysten igen, inden den sidste stigning venter op til mål.
Fra Sellerup Strand går det nemlig op til Comwell via en bakke på cirka 6%, dvs ingenting ift. Munkebjerg, men stadig en fin finalebakke, og efter nogle runder skal vi da nok også nå at blive trætte af den. Vi får dog ikke hele stigningen med, som den er angivet på Sellerup Strand, da vi kører lige ud det sted, hvor den på grafikken drejer til højre, men jeg mener den også stiger lidt det sidste stykke op til mål. Jeg har i den seneste tid kørt den bakke to gange med fart på omkring 15-16 km/t, men det har heller ikke på nogen måder været for fuldt blus.

Jeg har målt ruten op via forskellige serviceudbydere, som alle angiver forskellige antal højdemeter, lige fra cirka 300 til op imod 700 over de 40 km. Men selvom ruten er ret så kuperet, så er det altså kun Munkebjerg og tildels Sellerup Strand, der for alvor er nogle, der kan få en ned på den lille klinge, hvis man er bare nogenlunde habil cykelmotionist.
Jeg betegner ruten som ganske hurtig, og med udsigt til mildt vejr og ikke så meget vind, skal der nok blive kørt nogle ret hurtige tider fra de forreste i feltet.
Min egen ambition er at komme rundt med små 35 i snit, hvis jeg kan finde ind i en gruppe – hvis det bliver til alenekørelse, må jeg nok nedjustere med 2-3 km/t.

Du kan hente ruten her PWX, GDX, TCX og BDX format DGI Grand Fondo: 40 km rundstrækning