1002 kopiVi nærmer os den tid på sæsonen, hvor de fleste cykelryttere plejer at peake. Ikke mindst fordi, der er Tour de France lige om hjørnet. Men også de nationale mesterskaber i diverse lande bliver afviklet lige netop på denne tid af året.
I Danmark er vi ingen undtagelse. Således bliver der i morgen, torsdag, kørt DM i enkeltstart, og på søndag gælder det DM i linieløb – det vi andre kender som “almindeligt cykelløb”.

I år afvikles DM i Rønde, Danmarks eneste bjergby. Det er en by, jeg har meget stærk tilknytning til. Ikke mindst fordi, jeg har gået på højskole deroppe for seks år siden og efterfølgende været tilknyttet i diverse funktioner.
Så, da jeg fik chancen, via mit hold Team Motionsfeltet.dk powered by Nutrxxion, for at stille op til DM (nuvel, blot motionistudgave) om lørdagen, så takkede jeg bestemt ikke nej. Også selvom det betød, at jeg først og fremmest måtte give afkald på den restitutionstid, som Team Rynkeby Trekanten ellers har indlagt i mit træningsprogram her sidst i juni.
Men okay, i forvejen havde jeg planer om at køre med Løkkefonden fra Herning til Kolding lige netop denne lørdag.

I det regi, Løkkefonden, ville jeg få flere km i benene, men med væsentligt lavere intensitet. I stedet nøjes jeg nu med 83 km om lørdagen. At de 83 km så bliver blandt de absolut mest kuperede (over 12 højdemeter per km), jeg kommer til at køre i år, og at intensiteten sikkert vil minde om noget a la det jeg kørte med i starten af Race24, ja det er så godt nok lidt en streg i regningen i forhold til at restituere.
Men en sådan oplevelse, og så på noget der for mig minder om hjemmebane, det kan jeg ikke sige nej til.


Hvordan ser ruten så ud?

Selvom jeg har opholdt mig løbende, tit og ofte i Rønde og omegn de sidste seks års tid, så må jeg indrømme, at det faktisk er begrænset, hvor meget jeg egentligt har cyklet i dette område. Det er da blevet til enkle ture, men ellers er det mere i bil og til fods, jeg har bevæget mig rundt deroppe.

DM ruten anno 2015 i Rønde

DM ruten anno 2015 i Rønde
Grafik: DMCykling2015.dk

Men sammenholdt med Danskebjerge.dk, som har lavet en ganske glimrende analyse og ikke mindst videogennemgang af ruten, så kan jeg godt gengive udfordringerne ret præcist.

Først og fremmest, så skal det understreges, at de 83 km fordeler sig på en rundstrækning, der for motionisternes vedkommende køres seks gange. Dvs, den er knapt 14 km lang. Dermed kommer vi også til at lære ruten ganske godt undervejs.

Starten går midt på hovedgaden i Rønde. Det betyder altså, at det går opad bakke det første stykke på 1 km, som grafikken til højre også viser.
Derefter følger en lang nedkørelse på knapt 2 km ad bred vej med fin asfalt på. I bunden af bakken, ved Rostved, drejes der til venstre ind ad smallere vej gennem et skovstykke, hvor vejen bugter sig livligt. Det stykke er nok rutens mest tekniske stykke vej, da kombinationen af smal vej, skov og mange kurver gør det svært at se langt frem ad gangen.
Efter 5 km drejes der til højre ad landevejen mod Thorsager, og her følger igen både kurvede sving men også lidt småbakker, især det sidste stykke op til Thorsager, inden det går ned mod byskiltet stiger nævneværdigt.
Men som det er her i udkanten af Mols Bjerge, så er stigningsprocenterne ingenting sammenlignet med det meste af østkysten i Jylland. Bakkerne heroppe er for det meste lange og bløde.

I Thorsager foretages et skarpt sving på næsten 180 grader, og det kan vi nok godt komme til at bande langt væk på de sidste runder. For det første, så ligger svinget efter en nedkørelse, og dernæst så følger en lille opkørelse umiddelbart efter svinget med stigningsprocenter på 3-4 stykker.
Når det værste af denne lille stigning af klaret, så forsætter bakken rent faktisk bare de næste par km, stort set hele vejen op til broen over den sydlige hovedvej på Djursland. Efter denne bro, går det nedad hele vejen ind til Rønde, hvor endnu et skarpt sving i forbindelse med en opkørelse følger. Efter svinget ligger den lange lige hovedgade i Rønde så åben for en.

Det er også denne bakke, der danner rammer om finalen. 1 km lang og 4% i gennemsnit. En lang, lige men dog meget stabil bakke. Stigningsprocenterne svinger kun mellem 3 og 4,5%. Det betyder altså, at når først man har fundet sit gear og tråd efter venstresvinget i bunden af bakken, så kan kadencen holdes hele vejen.


Konklusion på ruten
I alt er ruten 13,9 km lang, køres seks gange, og har på hver runde 171 højdemeter, hvilket i alt giver 1026 højdemeter. Rundstrækningen byder på fire sving undervejs, hvor især det første og to sidste skal skæres ret flot for at farten kan holdes. Ved de to sidste sving, er det i øvrigt nødvendigt at tilpasse gearene ret præcist i forhold til den efterfølgende stigning.
Vejene, som er mere eller mindre er hovedveje på Djursland, er fine og brede. Belægningen er mig bekendt også ganske fin. Men med passager i gennem skov og en umiddelbar risiko for regn, så kan vejene nok være lidt fedtede.
Der er to lange bakker undervejs, men det er såkaldte powerbanke, som for langt de flestes vedkommende kan køres på den store klinge. Derudover er de to små bakker i forbindelse med sving, hvor det nok vil være nødvendigt at rejse sig op i pedallerne for at accelerere.

Jeg anbefaler dig helt klart, at tage et kig på den video, som Danskebjerge.dk har lagt op af ruten, hvis du vil vide mere om forholdene.


Proffernes løb

Profferne om søndagen skal køre 15 runder, svarende til 209 km. Og her har jeg en svag fidus til Magnus Cort som samlede vinder. Andre peger på Michael Valgren, men også typer som Matti Breschel og Jakob Fuglsang bør kunne gøre sig gældende på denne rute.

Min egen ambition? Tjah, nu aner jeg jo ikke, hvem jeg skal køre imod, eller hvor mange vi egentligt bliver om lørdagen. Men hvis jeg kan komme rundt med 35 i snit for de 83 km, så er jeg fint tilfreds!