Skærmbillede 2014-07-23 kl. 14.27.58

Jeg er blevet bedt om at lave en rute gennemgang af Træd Tils 65 km rute i Odense, så det gør jeg naturligvis. Det er naturligvis en del ligheder med den 108 km rute, som jeg gennemgik for nogle måneder siden, se evt mere her

Men i og med den er omtrent 40 km kortere, så adskiller den sig også på væsentlige punkter. Eksempelvis kommer den ikke i samme omfang forbi de Sydfynske Alper, alligevel undgår man dog ikke at smage på bakker, som i den grad kan få en til at trække på reserverne.

Starten
De første 15 km af 65-ruten er fuldstændigt identisk med 108 km ruten. Det betyder derfor naturligvis, at man også på denne rute kører konstant opad de første 7,5 km, med start i 12 meters højde til 82 meter over havet, efter Elmelundsvej. En 1,8 km lang stigning, som dog fint kan tages i høj fart, hvis man har momentum og vinden er rigtigt.
Jeg kørte selv stigningen i det starten af sommeren med halvtung taske på ryggen og rolige ben med en fart på 27,6 km/t i snit. Det er en stigning i tre bider, hvor den mellem hver “bid” falder lidt, så man kan nå at samle lidt kræfter til næste omgang. Det betyder at de 1,8 km stigning reelt ikke er så slemt igen, som det ellers kan lyde til.
Jeg vil endda gå så langt til at sige, at det er en perfekt måde at køre sig varm på.

Umiddelbart efter denne bakke følger en brat nedstigning på smal og halvdårlig vej med huller og grus, som ender i et T-kryds, hvor der skal svinges til venstre. Jeg vil derfor holde igen med farten på nedkørelsen for at undgå uheld.

Efter svinget går det stik sydpå via flad vej, der tenderende falder lidt i små 10 km. Her skal der findes en god rytme og køres med ens vanlige gennemsnitsfart, måske en lille smule hurtigere end man ellers normalt kører.

Midten af løbet
Efter 15 km drejer 65-ruten til højre, mens 108-ruten drejer til venstre. Efter svinget er der en lille nedkørelse, hvor farten skal bygges op, inden der venter en lille eksplosiv stigning. 17 højdemeter skal forceres på ca en kilometers penge.
Efter dette højresving følger cirka 15 kuperede km, hvor det i alt stiger fra 32 meter til små 100 m, men med mange små op- og ned-stigninger. Dog ingen kategoriserede bakker.
Efter 27 km mødes 65-ruten i øvrigt igen med 108-ruten, når der drejes til højre af Nyrupvej. Herfra har de så præcis samme vej hjem til mål.

Dermed kan 65-ruten også se frem til det lidet frygtede Vissenbjerg, som for 65-ruten starter efter lidt over 40 km.
Inden de kommer så langt venter tre små stigninger, hvor benene lige kan prøves lidt af, inden det for alvor gælder på Vissenbjerg.
Jeg må indrømme, at jeg har fået øget min respekt for den stigning, efter jeg selv kørte den i juni. Den er længere end man lige tror, og at de største stigningsprocenter ligger i den sidste halvdel af bakken, gør det ikke ligefrem nemmere.
Bunden af bakken kan virke overkommelig, og man kan fristes til at køre med høj fart der, det er dog med fare for, at man når syregrænsen for tidligt netop ift. at de høje stigningsprocenter ligger på den sidste del af stigningen, hvor det i øvrigt også går lige ud – det kan for nogen virker psykisk hårdt at se toppen, og vide hvor langt der er op. For andre kan det dog have modsatte effekt, at man netop ved, hvor meget der er tilbage.
Mit råd vil dog være, at man kører på 75% af sit maks den første halvdel, og så ellers fyrer den helt af, når man kommer rundt om den lille kurve på stigningen.

Den sidste del
Fra toppen af Vissenbjerg, i 116 meter, går det nedad, dog med små kontrabakker, som Rolf Sørensen ynder at kalde dem, så der er fin mulighed for at ryste syren ud af benene og finde ind i en rytme igen. Der er nemlig ikke flere alvorlige stigninger på de sidste ca 25 km. Tværtimod er der naturskønne omgivelser omkring Langesø, inden det går fladt, langt lige ud ind mod Odense og målet via Ruggårdsvej.

I alt er der 322 højdemeter, der skal forceres på denne rute, hvoraf lang de fleste ligger mellem km 15 og km 43. Dvs, 15 km at køre sig varm i (bemærk at det går opad til den 8. km) og så ellers omkring 20 km til at sidst at nyde turen i, uden at skulle tænke på flere bakker.
I øvrigt er 45 km af ruten helt identisk med 108-ruten, kun stykket fra omkring Belling og over mod Glamsbjerg adskiller sig fra den lange rute.
Og nåh ja, så er den 65-rute, faktisk mere end 62 km rute 🙂

Højdeprofilen for ruten
Skærmbillede 2014-07-23 kl. 13.42.02

Ruten med flere data kan ses og hentes via dette link Træd Til Odense: 65 km